Investičný Martin

15. apríla 2019, satakieli, Nezaradené

Volebné programy kandidátov v komunálnych voľbách v kombinácii so zrušením nútenej správy mesta sľubovalo zvýšenú investičnu aktivitu pre nové volebné obdobie.
Dnes, viac ako 100 dní od nástupu primátora a poslancov do funkcie, postupne presakujú informacie o zámeroch mesta.
Asi najväčšia stigma pre mesto je prístup na Martinské hole. Kým v kapmani sa kládol dôraz skôr na opravu a rozšírenie existujúcej cesty, čo by bola zrejme nepomerne nižšia investícia, dnes vypadá situacia inak. Po troch mesiacoch zrejme jednania medzi vlastníkmi pozemkov pod a okolo jestvujúcej cesty a radnicou uviazli na mŕtvom bode. Preto pán primátor prezentoval odhodlanie pustiť sa čo najskôr do výstavby novej lanovej dráhy zo Strání na Martinské hole. Je tu ale veľa otáznikov. Ako je to s pozemkami, kde by mala lanovka stáť? je vôbec vhodné, aby mesto samo išlo do takejto investičnej akcie? Budú zverejnené nejaké konkrétnejšie čísla, ako náklady na investíciu, plánovane príjmy priamo z prevádzkovania lanoviek i prípadne zainteresovanie prevádzkovateľa lyžiarskeho strediska, či ubytovacích zariadení? A čo samotná cesta, bude rekonštruovaná aspoň v súčasnom profile, alebo bude ponechaná na pospas zubu času a prevádzky?
V predvolebných diskusiách sa pomerne často pretriasala dopravná situácia v meste, každý z kandidátov na primátora (mnohí sedia v zastupiteľstve ako poslanci) sľuboval riešenie. Zatiaľ však chýba nejaký oficiálny výstup, kam by sa mesto chcelo posunúť. Zo zvukového záznamu zasadnutia MsZ sme počuli len o tom, že sa robí geologický prieskum pod Vajanského námestím, kde vrámci rekonštrukcie by mali vzniknúť podzemné parkovacie priestory. Avšak to je jediná hmatateľná informacia. Nevieme, či sa budú hýbať veci ohľadom tzv. Východného okruhu mesta, ako bude dopravn obsluhovaná plánovaná železnčcná zastávka Martin-Košúty, či plánovaný športový areál na Pltníkoch. Tak isto nie je známe, čo je v pláne s najdôležitejšími dopravnými uzlami: križovatkou pod Národným cintorínom, križovatkou pri Martimexe a dočasným kruhovým objazdom v Košútoch.

Jednotlivé investície by mali podliehať istému konceptu s dopravným riešením. Ak aj existuje, vypadá, že je dobre utajený.