Ostatný piatok prešiel vládou návrh zákonnej úpravy, ktorá sa týka zmeny financovania základných škôl neštátnych zriaďovateľov, údajne v snahe zrovnoprávniť štátne a neštátne školy.
Najkontroverznejšie pravidlo je, že pre neštátne školy sa má vytvoriť nový obvod a tieto školy, ak chcú poberať plný normatív na žiaka, musia brať 70, resp. 90 percent detí zo svojho obvodu. Najväčší odpor voči tomuto pravidlu je zo strany tzv. cirkevných škôl. Častokrát sú zriadené vo väčšom meste a prijímajú deti naprieč celým mestom, niekedy aj z priľahlých obcí. Tým, že nemajú obvod, teoreticky nemusia prijať dieťa z obvodu, kým štátne školy túto povinnosť majú. Avšak prax hovorí, že takmer každá cirkevná základná škola nerobí výber detí, tj. prijme každé dieťa, ktoré sa prihlási. Dokonca väčšina škôl poskytuje deťom, ktoré neprejdú zápisom a dostanú odklad, tzv. nulté alebo úvodné ročníky. Zároveň tieto školy vo veľkej väčšine nevyberajú žiadnu formu školného.
Pre všetky školy v nasledujúcom príklade platí, že nevyberajú žiadnu formu školného a prijmú všetky deti (prípadne deťom, ktoré neprejdú zápisom, ponúknu úvodný ročník v rámci školy). Každá škola znamená samostatný školský obvod.
- V meste A sú dve školy v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta. Škola A1 ponúka žiakom interaktívnu tabuľu a tablety už od 1. ročníka, zatiaľ čo škola A2 ponúka IKT prostriedky až od 3. ročníka.
- V meste B sú dve školy v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta. Škola B1 je s vyučovacím jazykom slovenským a škola B2 je s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.
- V meste C sú taktiež dve školy. Škola C1 je v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta a škola C2 je v zriaďovateľskej pôsobnosti cirkvi.
- V meste D sú dve školy. Škola D1 je v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta a škola D2 je súkromná, Montessori.
- V meste E sú dve školy. Škola E1 je štátna s vyučovacím jazykom slovenským a škola E2 je neštátna s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.
V každom z uvedených prípadov platí, že vzhľadom na preferencie rodičov navštevuje každú školu zhruba 50 % detí z vlastného obvodu a 50 % detí z obvodu druhej školy.
Nech si zoberieme hociktorý prípad, mestské školy vždy dostanú 100 percent normatívu (nehovoriac o tom, že reálne sú štátom ešte o ďalších cca 18 percent dofinancovávané a navyše má aj samotná samospráva možnosť dofinancovať školu, čo ale môže byť ok.). U neštátnych škôl, len E2 je sporná (jazykový princíp môže byť nadradený), pre všetky ostatné prípady, neštátne školy by mali mať krátené normatívy. Verím, že sa nájde niekto, kto mi to odborne vyvráti, ale mne osobne to príde diskriminačné.
Možno by bola možnosť, že rodičia detí neštátnych škôl by mohli mať rozdiel v normatíve možnosť asignovať škole nad rámec 2 percent z dane. V opačnom prípade je dieťa neštátnej školy diskriminované. Náklady na vzdelanie dieťaťa sú predsa rovnaké.
No o inklúzii na Slovensku sa dá s určitosťou... ...
Nič nefunguje 100percentne. Ani inklúzia. Len.... ...
Ja nevidím až taký rozdiel v tom, či si... ...
Podľa navrhovaného zákona to tak nie je. Ak sa... ...
“Avšak prax hovorí, že takmer každá cirkevná... ...
Celá debata | RSS tejto debaty