Aká bude MHD Martin po roku 2021?

Jednou z nosných tém týchto týždňov v našom meste je nepochybne Mestská hromadná doprava. Do popredia sa dostala vďaka končiacej sa zmluve medzi mestom a súčasným prevádzkovateľom a potrebou riešiť otázku, kto nás bude v ďalších rokoch voziť do práce, školy, či za zábavou.

 

MHD v Martine ale potrebuje viac. Potrebuje úvahu a diskusiu nie len o poskytovateľovi, ale aj o technickom zabezpečení. Je tu viacero výziev, ktoré by v dnešných dňoch malo mesto prijat a vyriesit krátko po podpísaní novej zmluvy. A je jedno, či to bude externý poskytovateľ, mestský podnik, alebo ich kombinácia. Aké výzvy to sú?

 

  1. Plán liniek. Dnes je dopravná schéma autobusov postavená ako obsluha okrajových častí samostatnými linkami, ktoré cestujúcich privádzajú do centra mesta. Linky sa teda zbiehajú a častokrát v tom istom čase a druhý, či tretí autobus v krátkom časovom úseku sa javí ako prázdny a nedoťažený. Avšak pre potreby obsluhy odľahlých častí sú nevyhnutné. Je dôležité pozrieť sa, ako sa s týmto problémom – s organizáciou liniek – vysporiadávajú iné samosprávy na Slovensku i v zahraničí. Na druhej strane sú tu požiadavky cestujúcich. Je potrebné nájsť kompromis medzi lepšou obslužnosťou jednotlivých mestských častí, komfortom čo najnižšieho počtu prestupov a ekonomickou efektivitou. Čoraz viac samospráv prechádza na systémy prestupných bodov, sice na úkor potreby prestupu pri dosiahnutí niektorých okrajových oblastí, avšak za benefitu zvýšenia počtu spojov a teda lepšej dostupnosti. Takáto úprava sa udiala i v našom meste, zmenou linky 32 vedúcej zo Záturčia na Bystričku na linku 62, ktorá spája Bystričku s centrom mesta, kde cestujúci môžu využiť ďalšie spoje na dosiahnutie cieľa cesty.
  2. Tarifný systém. Bez ohľadu na to, či dôjde k rekonštrukcii dopravnej schémy liniek alebo nie, tarifný a odbavovacií systém musí byť nahradený modernejším riešením. Dnes existuje veľký dopyt buď po časovej tarife (napr. v Bratislave), alebo zónovej tarife (napr. Žilina). Či jeden, alebo druhý – bol by obrovským prínosom, keďže dnes cestujúci, ktorí sú nútení na svojej ceste prestupovať, musia platiť dva plnohodnotné lístky, čo je pre nich nespravodlivé a demotivujúce. Zaujímavou alternatívou môže byť systém, ktorý je v niektorých zahraničných mestách. Ten je založený na tom, že cestujúci má za povinnosť označiť si nie len nástup, ale aj výstup. Tým zaplatí len toľko, koľko naozaj precestuje bez ohľadu na počet prestupov. Navyše prevádzkovateľovi to poskytuje oveľa presnejšie dáta o pohybe cestujúcich a môže pružnejšie reagovať pri posilňovaní jednotlivých spojov.
  3. Autobusy. Plynové? Elektrické? Veľké? Malé? Ich počet a obstarávanie zrejme vo veľkej miere závisí od plánu liniek (a finančnej dispozícií).  Ak napríklad zavedieme schému s viacerými prestupnými bodmi, potom pre okrajové časti budu postačovať autobusy s nižšou kapacitou, zatiaľ čo po hlavnom okruhu/okruhoch by boli autobusy s kapacitou vyššou. Autobusy s menšou prepravnou kapacitou by boli potom vhodné aj do takych oblastí, kde cestná infraštruktúra neposkytuje priestor pre autobusy, ktoré obsluhujú naše mesto v súčasnosti.
  4. Železničná stanica. Tak isto dlhodobá téma diskusií… i predvolebných sľubov. Viacero kandidátov malo vo volebnom programe zastávku pred stanicou. Tu je otázne, či ulice vedúce k stanici zvládnu kapacitne navýšenie premávky o autobusy, najma v čase dopravnej špičky. Tu sa núka ako jedno z možných riešení – ktoré ale nie je v rukách našej radnice – integrovaný dopravný systém. Prímestská doprava končí na stanici. Pokiaľ by bol harmonizovaný tarifný systém medzi prímestskou a mestskou hromadnou dopravou, cestujucemu by bolo jedno, do akého autobusu nastúpi. To je čiastočne možné aj teraz, keďže odbavovací systém mestskej a prímestskej dopravy akceptuje tie isté karty. Navyše, došlo k istej harmonizácii v rámci ZSK, kde všetci dopravcovia v kraji si karty navzájom akceptujú. Jedinou výnimkou je DPMZ, avšak ten sa má do systému pridať v priebehu roku 2021.

 

Mestská hromadná doprava sa týka nás všetkých. Preto je potrebné o týchto témach otvoriť diskusiu, odbornú, i laickú. Tak, aby po roku 2021 naše mesto malo moderný dopravný systém, ktorý by kvalitou i cenou úspešne konkuroval individuálnej doprave.

Prosím si knižku, alebo knižka do kolísky každého Martinčana

15.10.2025

V dobe tabletov a rýchlych informácií sa čoraz častejšie hovorí o dôležitosti ranej čitateľskej gramotnosti. Ale odkiaľ sa vzal nápad rozdávať knihy novorodencom? Program Bookstart vznikol v Spojenom kráľovstve už v roku 1992 s jednoduchou, no prelomovou myšlienkou: dať rodičom a deťom do rúk bezplatné knihy už od narodenia. Program, šírený dnes vo viac ako 25 [...]

Sociálne siete a detský mozog

08.10.2025

V súčasnosti sú deti čoraz viac vystavované digitálnym technológiám, ktoré môžu výrazne ovplyvniť ich vývoj. Sociálne siete, hry založené na rýchlej odmene a sledovanie krátkych videí sú pre deti vo veku 0-6 rokov nielen prístupné, ale môžu aj vytvárať návykové správanie. Tento článok vám pomôže pochopiť, ako tieto digitálne aktivity vplývajú na rozvoj [...]

O Stvorení sveta: Veda proti Genezis?

03.10.2025

Nie, nikoho nejdem presviedčať, že Zem vznikla za 6 dní. To nie je cieľom tohto textu. No vo svetle poznania geologických období sa vynára pár zarážajúcich podobností. Ale skôr, než sa ich pokúsim popísať, pozrime sa na problém perspektívy. Moderná veda nám ponúka vznik vesmíru i planéty Zem z pohľadu „z vonku“ a od modelov najrannejších počiatkov vesmíru [...]

európska komisia, eú, brusel

Európska komisia začala pre zmenu ústavy konanie proti Slovensku

07.11.2025 13:40

Európska komisia zvažuje voči Slovensku infringement pre novelizáciu Ústavy SR.

Ukrajina Kanada Premiér Carney Návšteva uarus

Kyjev a Moskva rozdielne reagujú na odobratie ukrajinskej vlajky zo Snemovne ČR

07.11.2025 12:31

Česko od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 patrí k významným podporovateľom Ukrajiny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 45
Celková čítanosť: 129738x
Priemerná čítanosť článkov: 2883x

Autor blogu

Kategórie