Aká bude MHD Martin po roku 2021?

Jednou z nosných tém týchto týždňov v našom meste je nepochybne Mestská hromadná doprava. Do popredia sa dostala vďaka končiacej sa zmluve medzi mestom a súčasným prevádzkovateľom a potrebou riešiť otázku, kto nás bude v ďalších rokoch voziť do práce, školy, či za zábavou.

 

MHD v Martine ale potrebuje viac. Potrebuje úvahu a diskusiu nie len o poskytovateľovi, ale aj o technickom zabezpečení. Je tu viacero výziev, ktoré by v dnešných dňoch malo mesto prijat a vyriesit krátko po podpísaní novej zmluvy. A je jedno, či to bude externý poskytovateľ, mestský podnik, alebo ich kombinácia. Aké výzvy to sú?

 

  1. Plán liniek. Dnes je dopravná schéma autobusov postavená ako obsluha okrajových častí samostatnými linkami, ktoré cestujúcich privádzajú do centra mesta. Linky sa teda zbiehajú a častokrát v tom istom čase a druhý, či tretí autobus v krátkom časovom úseku sa javí ako prázdny a nedoťažený. Avšak pre potreby obsluhy odľahlých častí sú nevyhnutné. Je dôležité pozrieť sa, ako sa s týmto problémom – s organizáciou liniek – vysporiadávajú iné samosprávy na Slovensku i v zahraničí. Na druhej strane sú tu požiadavky cestujúcich. Je potrebné nájsť kompromis medzi lepšou obslužnosťou jednotlivých mestských častí, komfortom čo najnižšieho počtu prestupov a ekonomickou efektivitou. Čoraz viac samospráv prechádza na systémy prestupných bodov, sice na úkor potreby prestupu pri dosiahnutí niektorých okrajových oblastí, avšak za benefitu zvýšenia počtu spojov a teda lepšej dostupnosti. Takáto úprava sa udiala i v našom meste, zmenou linky 32 vedúcej zo Záturčia na Bystričku na linku 62, ktorá spája Bystričku s centrom mesta, kde cestujúci môžu využiť ďalšie spoje na dosiahnutie cieľa cesty.
  2. Tarifný systém. Bez ohľadu na to, či dôjde k rekonštrukcii dopravnej schémy liniek alebo nie, tarifný a odbavovacií systém musí byť nahradený modernejším riešením. Dnes existuje veľký dopyt buď po časovej tarife (napr. v Bratislave), alebo zónovej tarife (napr. Žilina). Či jeden, alebo druhý – bol by obrovským prínosom, keďže dnes cestujúci, ktorí sú nútení na svojej ceste prestupovať, musia platiť dva plnohodnotné lístky, čo je pre nich nespravodlivé a demotivujúce. Zaujímavou alternatívou môže byť systém, ktorý je v niektorých zahraničných mestách. Ten je založený na tom, že cestujúci má za povinnosť označiť si nie len nástup, ale aj výstup. Tým zaplatí len toľko, koľko naozaj precestuje bez ohľadu na počet prestupov. Navyše prevádzkovateľovi to poskytuje oveľa presnejšie dáta o pohybe cestujúcich a môže pružnejšie reagovať pri posilňovaní jednotlivých spojov.
  3. Autobusy. Plynové? Elektrické? Veľké? Malé? Ich počet a obstarávanie zrejme vo veľkej miere závisí od plánu liniek (a finančnej dispozícií).  Ak napríklad zavedieme schému s viacerými prestupnými bodmi, potom pre okrajové časti budu postačovať autobusy s nižšou kapacitou, zatiaľ čo po hlavnom okruhu/okruhoch by boli autobusy s kapacitou vyššou. Autobusy s menšou prepravnou kapacitou by boli potom vhodné aj do takych oblastí, kde cestná infraštruktúra neposkytuje priestor pre autobusy, ktoré obsluhujú naše mesto v súčasnosti.
  4. Železničná stanica. Tak isto dlhodobá téma diskusií… i predvolebných sľubov. Viacero kandidátov malo vo volebnom programe zastávku pred stanicou. Tu je otázne, či ulice vedúce k stanici zvládnu kapacitne navýšenie premávky o autobusy, najma v čase dopravnej špičky. Tu sa núka ako jedno z možných riešení – ktoré ale nie je v rukách našej radnice – integrovaný dopravný systém. Prímestská doprava končí na stanici. Pokiaľ by bol harmonizovaný tarifný systém medzi prímestskou a mestskou hromadnou dopravou, cestujucemu by bolo jedno, do akého autobusu nastúpi. To je čiastočne možné aj teraz, keďže odbavovací systém mestskej a prímestskej dopravy akceptuje tie isté karty. Navyše, došlo k istej harmonizácii v rámci ZSK, kde všetci dopravcovia v kraji si karty navzájom akceptujú. Jedinou výnimkou je DPMZ, avšak ten sa má do systému pridať v priebehu roku 2021.

 

Mestská hromadná doprava sa týka nás všetkých. Preto je potrebné o týchto témach otvoriť diskusiu, odbornú, i laickú. Tak, aby po roku 2021 naše mesto malo moderný dopravný systém, ktorý by kvalitou i cenou úspešne konkuroval individuálnej doprave.

Rušenie sviatkov? Hľadajme kompromis, nie jednostranné riešenie.

09.06.2025

Úvod Ako jeden z miliónov zamestnancov na Slovensku som zásadne proti rušeniu dní pracovného pokoja bez adekvátnej náhrady. Sviatok je pre človeka vzácna príležitosť na oddych, čas s rodinou, venovanie sa kultúre, duchovným hodnotám alebo jednoducho na regeneráciu z každodenného stresu. Z vyjadrení niektorých politikov je však zrejmé, že zrušenie minimálne jedného [...]

Prorodinný balíček a jeho zdroj

30.05.2022

Dianie na našej politickej scéne ma trošku prinútilo zamyslieť sa nad prijatými a prerokovávanými opatreniami našej vlády. Schválenie „prorodinného“ balíčka bolo také divotvorné. Ale dobre, máme ho, uvidíme, ako to rodinám s deťmi pomôže. Čo mi ale vadí, je zdroj financovania. Najmä z vreciek samospráv. Dovolím si len jediný príklad: mesto Prešov a ich MHD. [...]

Martinské mestské zastupiteľstvo bude diskutovať o MHD v meste

21.04.2022

V najnovšom vydaní Martinských novín sa redakcia prednostne venuje prvému štvrťroku prevádzky novej MHD v Martine. Bezpochyby, od mája 2022 sa muselo urobiť kvantum roboty, aby prvé autobusy mohli 1. januára vyraziť. To treba zdôrazniť. Za štvrťrok sa podarilo odviezť miliónteho cestujúceho napriek obmedzenej prevádzke spôsobenej výpadkom vodičov z dôvodu Covidu. [...]

Spolupráca USA - Južná Kórea

Pentagón: Päť percent HDP na obranu má byť štandard, aj pre spojencov v Ázii

19.06.2025 22:42

Pete Hegseth tento týždeň oznámil, že vznikol nový štandard výdavkov na obranu zo strany spojencov.

zaplavy

V JAR vyhlásili stav národnej katastrofy kvôli povodniam, ktoré zabili 92 ľudí

19.06.2025 22:08

Povodeň zmietla okrem iného aj školský autobus, v ktorom zomrelo najmenej osem detí.

Hennadij Šapovalov

Zelenskyj menoval za nového veliteľa pozemných síl generála, ktorý na juhu odrážal Rusov

19.06.2025 21:07

Šapovalov nahradí Mychajla Drapatého, ktorý sa vzdal postu v súvislosti s ruským útokom na vojenské cvičisko, ktorý si vyžiadal 12 mŕtvych a 60 zranených.

Vrchný diel plaviek s vystuženou podprsenkou značky River Island.

Žiadna podprsenka, žiadny vstup. Univerzitné pracovníčky ohmatávali študentkám prsia

19.06.2025 19:45

Kritici považujú postup za archaický a sexistický, prirovnávajú ho k sexuálnemu napadnutiu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 35
Celková čítanosť: 113316x
Priemerná čítanosť článkov: 3238x

Autor blogu

Kategórie