Založ si blog

Aká bude MHD Martin po roku 2021?

Jednou z nosných tém týchto týždňov v našom meste je nepochybne Mestská hromadná doprava. Do popredia sa dostala vďaka končiacej sa zmluve medzi mestom a súčasným prevádzkovateľom a potrebou riešiť otázku, kto nás bude v ďalších rokoch voziť do práce, školy, či za zábavou.

 

MHD v Martine ale potrebuje viac. Potrebuje úvahu a diskusiu nie len o poskytovateľovi, ale aj o technickom zabezpečení. Je tu viacero výziev, ktoré by v dnešných dňoch malo mesto prijat a vyriesit krátko po podpísaní novej zmluvy. A je jedno, či to bude externý poskytovateľ, mestský podnik, alebo ich kombinácia. Aké výzvy to sú?

 

  1. Plán liniek. Dnes je dopravná schéma autobusov postavená ako obsluha okrajových častí samostatnými linkami, ktoré cestujúcich privádzajú do centra mesta. Linky sa teda zbiehajú a častokrát v tom istom čase a druhý, či tretí autobus v krátkom časovom úseku sa javí ako prázdny a nedoťažený. Avšak pre potreby obsluhy odľahlých častí sú nevyhnutné. Je dôležité pozrieť sa, ako sa s týmto problémom – s organizáciou liniek – vysporiadávajú iné samosprávy na Slovensku i v zahraničí. Na druhej strane sú tu požiadavky cestujúcich. Je potrebné nájsť kompromis medzi lepšou obslužnosťou jednotlivých mestských častí, komfortom čo najnižšieho počtu prestupov a ekonomickou efektivitou. Čoraz viac samospráv prechádza na systémy prestupných bodov, sice na úkor potreby prestupu pri dosiahnutí niektorých okrajových oblastí, avšak za benefitu zvýšenia počtu spojov a teda lepšej dostupnosti. Takáto úprava sa udiala i v našom meste, zmenou linky 32 vedúcej zo Záturčia na Bystričku na linku 62, ktorá spája Bystričku s centrom mesta, kde cestujúci môžu využiť ďalšie spoje na dosiahnutie cieľa cesty.
  2. Tarifný systém. Bez ohľadu na to, či dôjde k rekonštrukcii dopravnej schémy liniek alebo nie, tarifný a odbavovacií systém musí byť nahradený modernejším riešením. Dnes existuje veľký dopyt buď po časovej tarife (napr. v Bratislave), alebo zónovej tarife (napr. Žilina). Či jeden, alebo druhý – bol by obrovským prínosom, keďže dnes cestujúci, ktorí sú nútení na svojej ceste prestupovať, musia platiť dva plnohodnotné lístky, čo je pre nich nespravodlivé a demotivujúce. Zaujímavou alternatívou môže byť systém, ktorý je v niektorých zahraničných mestách. Ten je založený na tom, že cestujúci má za povinnosť označiť si nie len nástup, ale aj výstup. Tým zaplatí len toľko, koľko naozaj precestuje bez ohľadu na počet prestupov. Navyše prevádzkovateľovi to poskytuje oveľa presnejšie dáta o pohybe cestujúcich a môže pružnejšie reagovať pri posilňovaní jednotlivých spojov.
  3. Autobusy. Plynové? Elektrické? Veľké? Malé? Ich počet a obstarávanie zrejme vo veľkej miere závisí od plánu liniek (a finančnej dispozícií).  Ak napríklad zavedieme schému s viacerými prestupnými bodmi, potom pre okrajové časti budu postačovať autobusy s nižšou kapacitou, zatiaľ čo po hlavnom okruhu/okruhoch by boli autobusy s kapacitou vyššou. Autobusy s menšou prepravnou kapacitou by boli potom vhodné aj do takych oblastí, kde cestná infraštruktúra neposkytuje priestor pre autobusy, ktoré obsluhujú naše mesto v súčasnosti.
  4. Železničná stanica. Tak isto dlhodobá téma diskusií… i predvolebných sľubov. Viacero kandidátov malo vo volebnom programe zastávku pred stanicou. Tu je otázne, či ulice vedúce k stanici zvládnu kapacitne navýšenie premávky o autobusy, najma v čase dopravnej špičky. Tu sa núka ako jedno z možných riešení – ktoré ale nie je v rukách našej radnice – integrovaný dopravný systém. Prímestská doprava končí na stanici. Pokiaľ by bol harmonizovaný tarifný systém medzi prímestskou a mestskou hromadnou dopravou, cestujucemu by bolo jedno, do akého autobusu nastúpi. To je čiastočne možné aj teraz, keďže odbavovací systém mestskej a prímestskej dopravy akceptuje tie isté karty. Navyše, došlo k istej harmonizácii v rámci ZSK, kde všetci dopravcovia v kraji si karty navzájom akceptujú. Jedinou výnimkou je DPMZ, avšak ten sa má do systému pridať v priebehu roku 2021.

 

Mestská hromadná doprava sa týka nás všetkých. Preto je potrebné o týchto témach otvoriť diskusiu, odbornú, i laickú. Tak, aby po roku 2021 naše mesto malo moderný dopravný systém, ktorý by kvalitou i cenou úspešne konkuroval individuálnej doprave.

Prorodinný balíček a jeho zdroj

30.05.2022

Dianie na našej politickej scéne ma trošku prinútilo zamyslieť sa nad prijatými a prerokovávanými opatreniami našej vlády. Schválenie „prorodinného“ balíčka bolo také divotvorné. Ale dobre, máme ho, uvidíme, ako to rodinám s deťmi pomôže. Čo mi ale vadí, je zdroj financovania. Najmä z vreciek samospráv. Dovolím si len jediný príklad: mesto Prešov a ich MHD. [...]

Martinské mestské zastupiteľstvo bude diskutovať o MHD v meste

21.04.2022

V najnovšom vydaní Martinských novín sa redakcia prednostne venuje prvému štvrťroku prevádzky novej MHD v Martine. Bezpochyby, od mája 2022 sa muselo urobiť kvantum roboty, aby prvé autobusy mohli 1. januára vyraziť. To treba zdôrazniť. Za štvrťrok sa podarilo odviezť miliónteho cestujúceho napriek obmedzenej prevádzke spôsobenej výpadkom vodičov z dôvodu Covidu. [...]

Kam kráčaš, námestie S. H. Vajanského

08.04.2022

Dňa 6.4.2022 mesto zverejnilo informáciu, že rokuje s architektom o štúdii rekonštrukcie námestia S.H.Vajanského. Súčasťou návrhu má byť podzemná jednoúrovňová garáž, detské ihrisko či chodníková fontána. Garáž, áno či nie? Od nástupu súčasného vedenia sa rieši aj otázka podzemných garáží v centre mesta. Pôvodná štúdia hovorila o dvojpodlažnej [...]

ČR SR politika premiér Fico návšteva prvá

Prieskum: Za urovnanie vzťahov s Českom je 70 percent Slovákov

16.04.2024 14:15

Opačný názor má 17 percent populácie.

mobil, sledovanie, telekomunikácie

Špionážnym softvérom Pegasus mala bývalá poľská vláda sledovať vyše 500 ľudí

16.04.2024 13:36

Nová poľská koaličná vláda obvinila predchádzajúcu vládu strany PiS, že systém Pegasus použila na sledovanie osôb spojených s vtedajšou opozíciou.

Ľubica Rošková, súd Pezinok,

Exposlankyňa Smeru Rošková je vinná v kauze agrodotácií

16.04.2024 13:27

Zároveň je povinná uhradiť spôsobenú škodu vo výške viac ako 150-tisíc eur.

Ukrajina

Rusku sa kráti čas: Rezervy im dôjdu za jeden rok, pokiaľ bude mať Ukrajina čím strieľať

16.04.2024 13:23

Front na Ukrajine formujú tri dôležité charakteristiky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 34
Celková čítanosť: 105409x
Priemerná čítanosť článkov: 3100x

Autor blogu

Kategórie