V najbližších týždňoch vrcholia prípravy spustenia novej MHD v meste Martin, ktorá bude prevádzkovaná Dopravným podnikom mesta Martin (DPMM). Dôležitou témou sú určite ceny cestovných lístkov. A práve tarify boli témou ostatného zasadnutia mestského zastupiteľstva (MsZ) dňa 13.10.2021.
Už načasovanie konania zasadnutia k cenám dva dni pred spustením predaja dopravných kariet bolo zvláštne. Veď ak by boli navrhnuté a schválené akékoľvek úpravy, ostanú len dva dni na ich adaptovanie do pripravovanej webovej stránky podniku (www.dpmmartin.sk, plánované spustenie 15.10.2021). Verejnosti boli dokumenty, a teda aj oficiálny návrh, prístupné až v pondelok 11.10., menej ako 72 hodín pred začatím schôdze. Avšak už na začiatku sme boli vyvedení z omylu – len štatutár mesta, tj. primátor má možnosť rozhodovať o tarifách MHD. Tým celá schôdza mestského parlamentu dostala punc informatívnosti. Rozpačitý dojem pokračoval, pretože viacero poslancov sa počas svojich vystúpení sťažovalo, že napriek deklarovanému záujmu neboli účastní pracovných stretnutí k tak dôležitej téme.
Samotný cenník cestovného vychádza z pôvodne platného cenníka platného do 31.12.2021. Pri pohľade z vonku sa javí, že z viacerých alternatív sa vedenie DPMM rozhodlo pre tento krok, aby v priebehu prvých mesiacov vedeli nazbierať ekonomické údaje, ďalej ich vyhodnotiť a následne prijať zmeny. Keďže nie sú dostupné údaje od súčasného prevádzkovateľa, zdá sa to ako logický krok. Tarifa 1 a 2 platia pre používanie novej dopravnej karty a kopírujú tarifu platnú pre končiacu mestskú kartu. Tarifa 3 kopíruje tarifu platnú pre dopravnú kartu SAD Žilina a platí pre používateľov kariet iných dopravných spoločností. Tarifa 4 je pre platby v hotovosti a platobnou kartou, jej výška je taktiež rovnaká ako v súčasnosti. Samozrejme, isté zmeny sa udiali:
- Zavedenie 365 dňového lístka
- Zavedenie 24 hodinového lístka
- Zavedenie prestupného lístka (platí pre Tarify 1,2,3)
- Zjednotenie platby pre občanov nad 62 rokov (0,05€ pre tarify 1,2; 0,10€ pre tarifu 3 resp. 1€ pri platbe v hotovosti)
- Zavedenie zľavy pre darcov krvi (0,05€ pre tarify 1,2 resp. 1€ pri platbe v hotovosti)
- Pre tarifu 1, platnú pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste Martin boli zrušené poplatky za vydanie 1. karty a mesačný poplatok 0,70€
- možnosť využitia aplikácie UBIAN ako virtuálnej karty, dá sa tak nahradiť klasická dopravná karta; ceny platné ako pri klasickej dopravnej karte
Hoci bolo vopred jasné, že nejaké zásadné zmeny v navrhovanom materiáli neprejdú, odzneli návrhy na nižšie tarify pre časové lístky, dokonca pán poslanec Belák predstavil ambiciózny koncept, ktorý by pre držiteľov dopravnej karty garantoval výšku ročného cestovného na úrovni 36,50€. Žiaľ, mestským zastupiteľstvom neprešiel ani takmer identický návrh poslancov Gajdoša a Thomku. Tento návrh chcel rozšíriť možnosť cestovania zadarmo pre osobu sprevádzajúcu dieťa v kočíku na osobu sprevádzajúcu akékoľvek dieťa do veku 4 rokov, ako je to napríklad v Žiline. Žiaľ, ani tento návrh neprešiel.
Mesto Martin malo k dispozícii aj niekoľko občianskych návrhov, a to už v mesačnom predstihu. Prvý hovoril o možnosti znížiť cenu ročného lístka, pokiaľ by bol zakúpený v intervale 15.10. – 31.12., aby motivoval viac ľudí zakúpiť si lístok. Ďalším návrhom, výrazne nemeniacim navrhovaný cenník, bolo, aby sa zastavilo účtovanie poplatku 0,70€ pre tarifu 3 (tj. Pre občanov s trvalým pobytom mimo mesta Martin) ak sa karta nepoužíva 3 po sebe idúce mesiace (tj. maximálny poplatok pri znovupoužití karty by bol 2,10€). Žiaľ, vedenie mesta neposkytlo akúkoľvek odpoveď k týmto návrhom.
Bohužiaľ, táto schôdza bola vysoko neefektívna tak pre účastníkov, ako aj pre tých, ktorí sa rozhodli ju sledovať. Opäť bola plná invektív a osobných útokov. Nevedno, aký účel presne táto schôdza mala. Ostáva veriť, že vedenie mesta sa zamyslí nad niektorými návrhmi a po dohode s vedením DPMM a ostatnými samosprávami ich zapracuje tak, aby si nová MHD získala čo najviac dôvery nielen medzi existujúcimi, ale najmä novými cestujúcimi. Výstupy vedenia mesta tomu moc nenapomáhajú.
Celá debata | RSS tejto debaty