Martinské mestské zastupiteľstvo bude diskutovať o MHD v meste

V najnovšom vydaní Martinských novín sa redakcia prednostne venuje prvému štvrťroku prevádzky novej MHD v Martine. Bezpochyby, od mája 2022 sa muselo urobiť kvantum roboty, aby prvé autobusy mohli 1. januára vyraziť. To treba zdôrazniť. Za štvrťrok sa podarilo odviezť miliónteho cestujúceho napriek obmedzenej prevádzke spôsobenej výpadkom vodičov z dôvodu Covidu. Emhádéčka bude podľa informácií predmetom diskusie najbližšieho zasadnutia Mestského zastupiteľstva (MsZ), plánovaného na 28.4.2022.

 

Keď sa obzrieme na obdobie 1.5.2021 po dnes, vedeniu spločnosti nemôžeme v zásade nič vážnejšie vytknúť. Z pohľadu cestujúceho prišlo po Novom roku ku kvalitatívnemu posuvu. Avšak mnohým problémom sa vyhnúť zrejme dalo.

 

Problém je už len spomínané obdobie. Dovolím si zacitovať pána viceprimátora zo spomínaných Martinských novín: „Teraz nám je najnovšie vyčítané, že sme o zria[1]dení vlastného dopravného podniku rozhodli neskoro, a preto sme sa ocitli pri jeho kreovaní v časovom strese.” Omyl. Kto sleduje zasadnutia MsZ, už v lete 2020 bolo vedenie mesta z poslaneckých lavíc upozorňované na to, aby prijala rozhodnutie čo najskôr. Svojím váhaním si postupne zatváralo možnosti (ako napr. vysúťaženie nového externého poskytovateľa). Už v auguste toho roku sa pošuškávalo, že mesto bude mať vlastný podnik. Najnosnejšou indíciou bola aktivita končiaca nákupom flotily autobusov. Akonáhle tieto aktivity naberali na intenzite, bolo jasné, že smerujeme k vlastnému dopravnému podniku. Jeho samotné založenie nespochybňoval nikto z poslancov. Spochybňovali časový rámec, najmä však nereálne plány postaviť depo, či vozovňu za pár mesiacov. Dnes sa dozvedáme z Martinských novín, že máme čas do uplynutia zmluvnej doby servisovania autorizovanými servismi dohodnutej na 5 rokov. Samo o sebe je to fajn. Akurát to pripomína výrok o tom, že MHD zadarmo bola sľúbená len pri troch príležitostiach.

Čo by väčší časový priestor mohol znamenať? Lepšiu prípravu. Čas na na komunikáciu s ostatnými samosprávami s ktorými sa zmluva uzatvárala v hektickej atmosfére a na poslednú chvíľu. Lepšie plánovanie liniek, napríklad linky 23 na Kolóniu Hviezda. Skoršie odhalenie problému v Novom Martine. Viac času na komunikáciu s občanmi pri zavádzaní zmien…. Oblastí, kde viac času by bol viac ako vhodný je veľa.

 

Momentálne asi najvypuklejší problém sa vyskytol v častiach mesta Nový Martin a Kolónia Hviezda.

 

Pred tohtoročnou Veľkou nocou sa konali stretnutia pána primátora s občanmi jednotlivých mestských častí. Počas stretnutia v Priekope odznela výtka na zmenu linky 23, ktorá sa mimo špičiek stala linkou prestupnou, končiacou na zastávke železničná stanica Vrútky. Som fanúšikom stratégie prestupných liniek k okružným, namiesto spájania každej okrajovej časti. Je pochopiteľné, že obyvateľom dotknutej časti sa to nepáči. Zdraželo im cestovanie, musia prestupovať na nie veľmi pohodlnej zastávke (čo verím, že je len dočasný stav) či už chcú cestovať do mesta, alebo na nákup. S dvomi pomerne prekvapivými riešeniami prišiel pán primátor:

  1. Zriadiť priamu linku Kolónia Hviezda – Martin cez Pltníky
  2. Poskytnutie mestskej (sociálnej) prepravnej služby na zabezpečenie prevozu obyvateľov z Kolónie Hviezda k Tescu, či Lidlu.

Obe riešenia mi prídu nekoncepčné. Riešenie a) je veľmi skorou rezignáciou na prestupnú stratégiu. Riešenie b) ide zas proti záujmu mesta mať čo najviac cestujúcich v autobusoch dopravného podniku. A možné riešenie? Predĺžiť prestupnú linku 23 až po zastávku Priekopa 3. To umožní  obyvateľom okrajovej časti priamy prístup k nákupom bez nutnosti prestupovania, čím sa zatraktívni samotná linka MHD. Prístup k nákupom nie je sociálna služba a mal by byť zabezpečený na pravitelnej báze. Za zmienku stojí aj využitie menšieho autobusu. Podľa článku v Novom Martine je priemerná vyťaženosť autobusov linky 23 nízka. Potom by mohlo byť vhodné využiť autobus nižšej kapacity. Do úvahy pripadá napríklad 8m dlhý autobus, samozrejme tzv. Lowdeck, aby bolo dosiahnuté pohodlné nastupovanie.

 

Nový Martin sa žiaľ ani po zmene prevádzkovateľa nedočkal spojenia s mestom prostredníctvom MHD. Korene problému siahajú do predchádzajúceho volebného obdobia, kde vtedajší poslanci odhlasovali, že výstavba Nového Martina nemusí spĺňať podmienky potrebné pre zabezpečenie autobusovej dopravy. Základná zmluva medzi DPMM a mestom obsahovala aj cestovné poriadky zahrňujúce Nový Martin. Po testovacej jazde ulicami tejto štvrte však vyšlo najavo, že úzkymi ulicami nie je možný bezpečný prejazd 12m dlhého autobusu. Ako uviedol pán viceprimátor na ostatnom MsZ, hlavný problém spôsobilo rozhodnutie predchádzajúceho volebného obdobia (pán Kollár hlasoval proti). Príde mi ale zvláštne, že s vedomím tohto hlasovania a teda pravdepodobnosti, že v uliciach Nového Martina problém nastať môže, vedenie mesta zakúpilo len dlhé autobusy, následne boli navrhnuté cestovné poriadky a až nakoniec sa skúmala prejazdnosť ulíc. Aj tu sa ponúka riešenie využitím kratších autobusov. Samozrejme po testovacej jazde, čo by ale nemusel byť problém, keďže dodávky typu Mercedes Sprinter a podobné majú rozmery týchto autobusov a teda ak sa dokážu prekľučkovať bezpečne tieto vozidlá, autobusy (existujú aj varianty spomínaného Mercedesu) môžu obsluhovať tieto časti. Možno tiež na báze prestupných liniek, pokiaľ by boli navrhnuté atraktívne pre obyvateľov dotknutej oblasti. Áno, bude ešte nevyhnutné dobudovať chodníky a zastávky. Verím však, že pri vhodnej komunikácii s developerom tento problém riešiteľný je.

 

Verím, že okrem analýzy súčasného stavu dopravy príde na pretras aj ďalšia budúcnosť. Vízie, ako sa ďalej bude rozvíjať autobusová doprava v našom meste. Bude pokračovať snaha o zavedenie prestupných liniek, alebo sa budú linky ťahať ako stuhy naprieč celým mestom? Dočkáme sa taktovej prepravy? Životnosť autobusov je niekde na úrovní 10-15 rokov. Ak bude pokračovať všeobecný tlak na nahradenie fosílnych palív (vrátane CNG) elektrickým pohonom, ako plánuje mesto zabezpečiť potrebný nabíjací výkon (posilnenie elektrickej siete v meste, nevyhnutnú infraštruktúru)? Zvažuje mesto a vedenie dopravného podniku využiť pre menej vyťažené linky autobusy s nižšou kapacitou? Ako to bude s plánovaním autobusovej dopravy v nových mestských častiach? Bude sa opakovať problém, ktorý vznikol v Novom Martine, alebo sa mu mesto dokáže vyhnúť? Natíska sa napríklad otázka Martinských terás: napojené by mali byť cez ulicu Severná, kde si ale nedokážem predstaviť prejazd akéhokoľvek autobusu, aj kvôli katastrofickej situácii s parkovaním na tejto ulici. Ďalšia otázka by mohla byť, či neuvažujeme o spevnenejšom povrchu pri zastávkach. Na Podháji majú niektoré zastávky betónový povrch, ktorý je odolný voči tvorbe koľají. Najmä na Jilemnického ulici, ktorá by sa mala rekonštruovať, by to bolo vhodné. Nemohla by sa zastávka Sever 2 dočkať zvýšeného chodníka (po vzore zastávky A. Pietra) pre lepšie nastupovanie do autobusov? Niečo už načrtol pán riaditeľ v rozhovore pre posledné číslo Martinských novín. Obzvlášť ma zaujala ambícia nových zastávok s elektronickými cestovnými poriadkami, čo je v skutku ambiciózny zámer, posúvajúci komfort cestovania. Otázok na budúcnosť je veľa, rekonštrukčné práce na chodníkoch a cestách ponúkajú príležitosť na realizáciu stavebných úprav.

 

Verím, že diskusia k informatívnej správe o fungovaní DPMM bude v konštruktívnom duchu a bude prínosná pre celé mesto. Je ale zúfalé, že obyvatelia nemajú možnosť priameho prenosu, či videozáznamu k tak dôležitým témam. Áno, je zverejňovaný audiozáznam. Žiaľ, k zasadnutiu z 31.3.2022 do dnes (21.4.) zverejnený nie je.

 

Zdroj: Martinské noviny, č. 12/21, str. 7

 

 

Severná ul., foto autor článku

Dve otázky voličom SaS alebo 17 krajín sa nemôže mýliť. ..

02.12.2025

Členovia strany SaS, ako aj ich voliči, predpokladám, privítali ostatné rozhodnutie ESD o manželstvách osôb rovnakého pohlavia. Chcel by som Vám ale položiť dve otázky typu čo by bolo, keby… Píše sa rok 2011. SaS nepodporila v hlasovaní Euroval a pomoc pre Grécko. SDKU by toto hlasovanie nespojila s hlasovaním o dôvere vlády. Čiže zákon by neprešiel. Ale [...]

Judiciokracia a tesný vstup: Bolo by Slovensko v EÚ, keby sme poznali rozsudok SD EÚ o rodine?

02.12.2025

V máji 2003 Slovenská republika tesne prehupla cez požadovanú hranicu. S účasťou 52,15 % sa referendum o vstupe do Európskej únie stalo platným, a vďaka drvivej podpore (vyše 92 % hlasov ZA) sme sa stali súčasťou európskej rodiny. Išlo o víťazstvo, ktoré viselo na vlásku. Dnes, o dve desaťročia neskôr, sa však v rámci EÚ objavujú trenice, ktoré spochybňujú pôvodné [...]

Prosím si knižku, alebo knižka do kolísky každého Martinčana

15.10.2025

V dobe tabletov a rýchlych informácií sa čoraz častejšie hovorí o dôležitosti ranej čitateľskej gramotnosti. Ale odkiaľ sa vzal nápad rozdávať knihy novorodencom? Program Bookstart vznikol v Spojenom kráľovstve už v roku 1992 s jednoduchou, no prelomovou myšlienkou: dať rodičom a deťom do rúk bezplatné knihy už od narodenia. Program, šírený dnes vo viac ako 25 [...]

tunel Višňové betonáž

Tunel Višňové nie je úspechom, ale pamätníkom zlyhaní 15 rokov Ficových vlád, tvrdí Progresívne Slovensko

21.12.2025 14:30

Zbytočné úmrtia na ceste pod Strečnom a fakt, že 7-kilometrový tunel sa staval 27 rokov, nie sú podľa Hargaša dôvodom na oslavy.

polícia, levice, kalvária

Pokus o úkladnú vraždu v Leviciach: Muž zhodil expriateľku zo skál na kalvárii

21.12.2025 14:14

Zamestnanci operačného strediska 112 oznámili v noci na nedeľu polícii, že na strechu neobývanej budovy dopadla neznáma osoba.

Viktor Orbán, Volodymyr Zelenskyj, summit

Zelenskyj reagoval na Orbána. Jeden človek myslí len na seba a dva národy preto trpia

21.12.2025 14:00

Členstvo Ukrajiny v EÚ považujeme za súčasť bezpečnostných záruk, povedal Zelenskyj.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 47
Celková čítanosť: 133182x
Priemerná čítanosť článkov: 2834x

Autor blogu

Kategórie