Aká bude MHD Martin po roku 2021?

Jednou z nosných tém týchto týždňov v našom meste je nepochybne Mestská hromadná doprava. Do popredia sa dostala vďaka končiacej sa zmluve medzi mestom a súčasným prevádzkovateľom a potrebou riešiť otázku, kto nás bude v ďalších rokoch voziť do práce, školy, či za zábavou.

 

MHD v Martine ale potrebuje viac. Potrebuje úvahu a diskusiu nie len o poskytovateľovi, ale aj o technickom zabezpečení. Je tu viacero výziev, ktoré by v dnešných dňoch malo mesto prijat a vyriesit krátko po podpísaní novej zmluvy. A je jedno, či to bude externý poskytovateľ, mestský podnik, alebo ich kombinácia. Aké výzvy to sú?

 

  1. Plán liniek. Dnes je dopravná schéma autobusov postavená ako obsluha okrajových častí samostatnými linkami, ktoré cestujúcich privádzajú do centra mesta. Linky sa teda zbiehajú a častokrát v tom istom čase a druhý, či tretí autobus v krátkom časovom úseku sa javí ako prázdny a nedoťažený. Avšak pre potreby obsluhy odľahlých častí sú nevyhnutné. Je dôležité pozrieť sa, ako sa s týmto problémom – s organizáciou liniek – vysporiadávajú iné samosprávy na Slovensku i v zahraničí. Na druhej strane sú tu požiadavky cestujúcich. Je potrebné nájsť kompromis medzi lepšou obslužnosťou jednotlivých mestských častí, komfortom čo najnižšieho počtu prestupov a ekonomickou efektivitou. Čoraz viac samospráv prechádza na systémy prestupných bodov, sice na úkor potreby prestupu pri dosiahnutí niektorých okrajových oblastí, avšak za benefitu zvýšenia počtu spojov a teda lepšej dostupnosti. Takáto úprava sa udiala i v našom meste, zmenou linky 32 vedúcej zo Záturčia na Bystričku na linku 62, ktorá spája Bystričku s centrom mesta, kde cestujúci môžu využiť ďalšie spoje na dosiahnutie cieľa cesty.
  2. Tarifný systém. Bez ohľadu na to, či dôjde k rekonštrukcii dopravnej schémy liniek alebo nie, tarifný a odbavovacií systém musí byť nahradený modernejším riešením. Dnes existuje veľký dopyt buď po časovej tarife (napr. v Bratislave), alebo zónovej tarife (napr. Žilina). Či jeden, alebo druhý – bol by obrovským prínosom, keďže dnes cestujúci, ktorí sú nútení na svojej ceste prestupovať, musia platiť dva plnohodnotné lístky, čo je pre nich nespravodlivé a demotivujúce. Zaujímavou alternatívou môže byť systém, ktorý je v niektorých zahraničných mestách. Ten je založený na tom, že cestujúci má za povinnosť označiť si nie len nástup, ale aj výstup. Tým zaplatí len toľko, koľko naozaj precestuje bez ohľadu na počet prestupov. Navyše prevádzkovateľovi to poskytuje oveľa presnejšie dáta o pohybe cestujúcich a môže pružnejšie reagovať pri posilňovaní jednotlivých spojov.
  3. Autobusy. Plynové? Elektrické? Veľké? Malé? Ich počet a obstarávanie zrejme vo veľkej miere závisí od plánu liniek (a finančnej dispozícií).  Ak napríklad zavedieme schému s viacerými prestupnými bodmi, potom pre okrajové časti budu postačovať autobusy s nižšou kapacitou, zatiaľ čo po hlavnom okruhu/okruhoch by boli autobusy s kapacitou vyššou. Autobusy s menšou prepravnou kapacitou by boli potom vhodné aj do takych oblastí, kde cestná infraštruktúra neposkytuje priestor pre autobusy, ktoré obsluhujú naše mesto v súčasnosti.
  4. Železničná stanica. Tak isto dlhodobá téma diskusií… i predvolebných sľubov. Viacero kandidátov malo vo volebnom programe zastávku pred stanicou. Tu je otázne, či ulice vedúce k stanici zvládnu kapacitne navýšenie premávky o autobusy, najma v čase dopravnej špičky. Tu sa núka ako jedno z možných riešení – ktoré ale nie je v rukách našej radnice – integrovaný dopravný systém. Prímestská doprava končí na stanici. Pokiaľ by bol harmonizovaný tarifný systém medzi prímestskou a mestskou hromadnou dopravou, cestujucemu by bolo jedno, do akého autobusu nastúpi. To je čiastočne možné aj teraz, keďže odbavovací systém mestskej a prímestskej dopravy akceptuje tie isté karty. Navyše, došlo k istej harmonizácii v rámci ZSK, kde všetci dopravcovia v kraji si karty navzájom akceptujú. Jedinou výnimkou je DPMZ, avšak ten sa má do systému pridať v priebehu roku 2021.

 

Mestská hromadná doprava sa týka nás všetkých. Preto je potrebné o týchto témach otvoriť diskusiu, odbornú, i laickú. Tak, aby po roku 2021 naše mesto malo moderný dopravný systém, ktorý by kvalitou i cenou úspešne konkuroval individuálnej doprave.

Zákopová vojna v mestskom zastupiteľstve Martin

19.09.2025

Včera (18.9.2025) som si pustil priamy prenos zo zasadania mestského zastupiteľstva v Martine. Na moje sklamanie, schôdza bola ukončená už pri úvodnom bode, keď sa nezaprezentoval dostatočný počet poslancov. Áno, išlo o obštrukciu opozície (hoci pojem opozície a koalície v komunálnej politike nie je úplne na mieste). Nie som zástancom odplát a nepáči sa mi [...]

O lekváre v rúre, alebo povolebná prognóza

14.09.2025

Áno, riadny termín volieb do NRSR je ešte ďaleko. Napriek tomu, súčasný vývoj na našej politickej scéne napovedá ideálnu povolebnú spoluprácu medzi prekvapujúcimi partnermi: Smer – SSD a SaS. Na prvý pohľad naozaj prekvapivé spojenie. Ale dopĺňajú sa takmer ako povestné puzzle. Len posúdte: Marián Viskupič v novembri 2024 navrhol zrušiť dva sviatky: 6.1. a 1.5. A [...]

Sloboda, solidarita a (ne)konzistentnosť názorov

10.09.2025

Tretí konsolidačný balíček opäť vzbudil diskusie. Autor si myslí, že mnoho z opatrení nie je dobrých, ide skôr o najjednoduchšie uskutočniteľné opatrenia. „Zhmotnením“ tohto názoru je návrh dočasného (pozn. Jednotka dočasnosti bola kedysi jeden furt) zrušenia dvoch sviatkov: Epifánie (známe ako Traja králi, pre bratov v pravoslávnej cirkvi Vianoce) a Deň [...]

trump, zelenskyj

Trump sa stretol so Zelenským: Krajiny NATO by mali ruské lietadlá vo svojom vzdušnom priestore zostreliť

23.09.2025 20:55

Podľa Trumpa bude podpora Spojených štátov členským krajinám NATO pri takomto kroku závisieť od konkrétnych okolností.

parlament, nrsr

Zostanú rusínske Vianoce a sviatok Troch kráľov voľným dňom? V parlamente je pozmeňovací návrh

23.09.2025 20:35

Obmedzenie dní pracovného pokoja je súčasťou konsolidačného balíčka.

irán

Tisíc popráv za rok: Ľudskoprávna organizácia odhaľuje hrôzu v Iráne

23.09.2025 18:42

Nezisková organizácia odsúdila „masovú vražednú kampaň“ vo väzniciach, ktorej cieľom je šíriť strach v spoločnosti.

protest, konsolidácia, bratislava

Vo viacerých mestách na Slovensku sa konali protesty proti konsolidácii

23.09.2025 18:10, aktualizované: 20:30

Organizovali ich opozičné hnutie Progresívne Slovensko, SaS, KDH a mimoparlamentní Demokrati.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 39
Celková čítanosť: 121568x
Priemerná čítanosť článkov: 3117x

Autor blogu

Kategórie